پاکستان دچار آشفتگی سیاسی غیر قابل علاج
نویسنده : کاکوجان نیازی نویسنده : کاکوجان نیازی

کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکه ی القاعده در پاکستان،  این کشور را یکبار دیگر دچار آشفتگی و سردرگمی سیاسی قرار داده است. حالا پاکستان نمیداند که چگونه از این بحران خود را نجات دهد. کشته شدن رهبر شبکه ی القاعده در ایبت آباد منطقه ی که مراکز آموزش نیروهای پاکستان و خانه های مقام های ارشد حکومت این کشور را در خود جا داده، ادعا های مکرر مقام ها و مردم افغانستان را درست ثابت کرد که مراکز امن تروریستان در قلمرو پاکستان است.
به دنبال پخش خبر کشته شدن اسامه بن لادن، رییس جمهور کرزی در یک نشست خبری در کابل گفت، که کشته شدن اسامه بن لادن در ایبت آباد پاکستان این مساله را به اثبات رساند که تروریزم در دهات و خاک افغانستان نیست. این امر سبب شده تا سوالاتی زیادی را در داخل و خارج این کشور به وجود آورد. و اما نخست موقعیت و پیشینه ی تاریخی شهرک ایبت آباد : شهر ایبت آباد در50 کیلومتری شمال شرق اسلام آباد مرکز پاکستان و حدود 150 کیلومتری شرق شهر پشاور موقیعت دارد.
در گذشته ها این منطقه در مسیر راه مشهور ابریشم قرار داشت. کاروان های بزرگ تجارتی از این شهر گذشته، اموال و امتعه ی تجارتی را از جنوب آسیا، هند و سند به چین و بر عکس آن انتقال می دادند.
در آغاز قرن نزدهم در سال 1853 دوران اسعمار انگلیس که در آن زمان کشوری به نام پاکستان وجود نداشت و منطقه از سوی هند بریتانوی اداره میشد این منطقه به نام جگړن انگلیسی جمیزایبت که این شهر را بنیان نهاد، ایبت آباد نام گذاری شد و جمیزایبت شعر مشهور {ایبت آباد} را نوشت که در ادبیات آن زمان بریتانیا جایگاه خودش را دارد.
شهر ایبت آباد یکی از مناطق زیبا و سیاحتی پاکستان به شمار می رود و با داشتن بارک ها و تاسیسات مستحکم عسکری به یک شهر نظامی در پاکستان مشهور است.
این منطقه حدود 800 هزار تن جمعیت داشته، تقریباً 70 درصد باشنده گان آن به زبان هندکو (Hidko) و متباقی مردم به زبان های اردو و پشتو صحبت می کنند.
به تاریخ دهم اکتوبر سال 2005 منطقه ی ابیت آباد در اثر زلزله ی که مرکز آن در ایالت کشمیر قرار داشت، شدیداً صدمه دید.
این زلزله به قدرت 7.8 درجه ی ریشتر مناطق کشمیر، گلگیت بلوچستان و خیبر پشتونخوای پاکستان را تکان داد و بر علاوه خسارات هنگفت مالی، حدود 75 هزار قربانی از خود بر جا گذاشت.

و اما پاکستان که خود را حامی بسیار مهم و کلیدی غرب در کار مبارزه با هراس افگنی معرفی کرده بود و از این مدرک سالانه مبلغ یک ملیارد سه صد ملیون دالر پول از ایالات متحده ی امریکا دریافت میکند با پرسش های خجالت آمیزی از سوی این کشور در باره ی پنهان شدن اسامه بن لادن در نزدیکی شهر اسلام آباد مواجه شده است این پرسش ها یک روز پس از کشته شدن رهبرشبکه ی القاعده آغاز شد. گفته می شود پنهان شدن رهبرشبکه ی القاعده درایبت آباد تنش ها میان پاکستان و ایالات متحد امریکا را افزایش خواهد داد ،پاکستان همواره موجودیت پناهگاه های هراس افگنان را در خاکش رد کرده است و معمولاً از پنهان شدن وی درمناطق کوهستانی مرز افغانستان و پاکستان سخن گفته بود. چنانچه پرویز مشرف دکتاتور نظامی پیشین این کشور ، رهبران سیاسی پاکستان مانند میا محمد نوازشریف رهبر مسلم لیگ شاخه نواز ، جنرال حمید گل رییس پیشین استخبارات این کشور و قاضی حسین احمد که از دشمنان شناخته شده ی مردم افغانستان به شمار میروند که یقینا تمام افغانها به نام و نشان این دروغگویان قرن آشنایی دارند موجودیت بن لادن را در خاک افغانستان وانمود میکردند تا مبادا مسیر جغرافیای جنگ به نفع افغانستان تغییر یابد.

از آنجاییکه پاکستان به مثابه ی کشوریکه خود در هسته گذاری بنیاد گرایی و افراطیت نقش مهم و اساسی را بازی کرده است و حالا این کشور در شرایطی قرار گرفته که به قیمت آبرو وعزت ملی و بین المللی آن انجامیده است زیرا همین بازیگران سیاسی مکار و مستبدی مانند ضیاالحق ، پرویز مشرف ،نوازشریف، جنرال حمید گل ، قاضی حسین احمد، کرنیل امام ، نصیرالله بابر و ده تن دیگر از رهبران استخباراتی، سیاسی و مذهبی بدنام این کشور در ایجاد و تاسیس مدارس بیشمار مذهبی و تربیه ی اطفال و نوجوانان با استفاده از نظام و نصاب تعلیمی به روحیه ی انسان کشی و خارج از فلسفه و ارشادات دین مقدس اسلام برضد هند و کشور های منطقه و استفاده ی ابزاری از آنها در جهت تطبیق استراتیژی های ناموفق در مسله ی کشمیر ، معضله ی دیورند با افغانستان و نفوذ قابل ملاحظه در افغانستان که بتوانند اهداف خود را از طریق رژیم های مزدور تطبیق و به حیات خویش به عنوان یک کشور ادامه دهد تلاش نموده اند و همیشه حضور رهبران تروریستان را در قلمرو خویش مردود دانسته و افغانستان را محل پناهگاه آنان معرفی کرده است. در حال حاضر حدود ده هزار مدرسه ی دینی درسرتاسر پاکستان وجود دارد که گفته می شود  احساسات فرقه گرایی را نیز در میان طلاب خویش قوت می بخشند . این مراکز - به ظاهر یاد گیری - هم چنان به عنوان مکانی که توسط اعضای احزاب مذهبی در همکاری مستقیم استخبارات جهت جذب نیروی جوان برای ادامه ی جنگ در افغانستان و سایر کشورها به کار گرفته می شوند. همین دپلوماسی خطرناک و مکارانه ی آنان بود که جنگ ناتو و غرب مدت ده سال تمام در افغانستان دوام کرد و خون هزاران افغان بیگناه توسط نیروهای متخاصم به زمین ریخت. که مسوولیت جان باختن تمام افغانهای مظلوم و بیگناه بدوش سردمداران پاکستانی بوده و آنها باید در کنار صدها سوال از سوی مردم افغانستان و جهان به این سوال مبرم و اساسی نیزجواب بگویند.

حالا هم ملا محمد عمر، رهبرگروه طالبان، رهبران شبکه حقانی و گلبدین حکمتیار در مناطق امن پاکستان تحت مراقبت وحفاظت کامل استخبارات این کشور زنده گی کرده و فعالیت های شانرا برضد دولت افغانستان و نیروهای بین المللی مستقر در این کشور ادامه میدهند. حکمتیار که مرکز حامیانش در کمپ شمشتو موقعیت دارد سران این گروه به طور آزادانه در این منطقه زیست کرده و هیچ مزاحمتی از سوی حکومت پاکستان وجود ندارد .مردم عادی در افغانستان فکر میکردند که ممکن اسامه بن لادن در مناطق قبایلی این کشور پنهان باشد اما بودند کسانی که میدانستند ،و میدانند اسامه و سایر رهبران هراس افگنان در هرجایی از پاکستان باشند در محافظت استخبارات و اردوی این کشور به سر میبرند که چنین هم شد و شرمساری تاریخ به پاکستان برجا ماند. و حالا یگانه راه که به پاکستان باقی مانده این است تا به همه فریبکاری اش اعتراف کرده و محل زیست سایر رهبران و سرگروه های تروریستی را آشکار سازند زیرا همین حساسیت که در میان بقیه سردمداران هراس افگن و بنیاد گرایان پاکستانی از یکسو ، قهر و غصه قربانیان جنگ بیش از سه دهه ی اخیر در افغانستان و نیروهای غربی در راس امریکا بوجود آمده ، باعث نابودی خود پاکستان به عنوان یک دولت خواهد بود.


May 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات